ربات ایران ماشین ایرانی خودروسازان

ربات: ایران ماشین ایرانی خودروسازان خودروهای داخلی خودروسازان داخلی قیمت خودروهای داخلی بازار خودرو

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز بازار خودرو معادله معکوس در خودروسازی کشور عزیزمان ایران

در شرایطی که به طور معمول، اوج رفتن تیراژ و زیاد کردن داخلی سازی قطعات، به کم کردن هزینه های تولید و قیمت نهایی خودروها می انجامد، این اتفاق در صنعت ماشین کشور

معادله معکوس در خودروسازی کشور عزیزمان ایران

معادله معکوس در خودروسازی ایران

عبارات مهم : ایران

در شرایطی که به طور معمول، اوج رفتن تیراژ و زیاد کردن داخلی سازی قطعات، به کم کردن هزینه های تولید و قیمت نهایی خودروها می انجامد، این اتفاق در صنعت ماشین کشور عزیزمان ایران یا رخ نداده یا بسیار کمرنگ بروز می کند. جدا از مواردی که در گذشته رخ داده و همگی اثبات کننده این ادعا (افزایش قیمت ماشین با وجود اوج رفتن تیراژ و زیاد کردن داخلی سازی) هست، ولی اتفاق ابتدای امسال نیز به وضوح بر این ماجرا مهر تایید می زند.

معادله معکوس در خودروسازی کشور عزیزمان ایران

بر این اساس، طبق آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، تولید خودروهای داخلی (در بخش سواری) حدود 40 درصد اوج رفت، با این حال، خودروسازان اقدام به زیاد کردن قیمت محصولات خود کردند. در واقع با وجود آنکه تولید خودروهای داخلی صعودی قابل توجه را طی سال 95 به خود دید و در نتیجه بخش عرضه زیاد کردن یافت، از آن سو قیمت ها به جای کم کردن یا حداقل تثبیت، رشدی قابل توجه را تجربه کردند. اگر نگاهی به لیست تازه قیمت خودروهای داخلی بیندازیم، متوجه جهش 500 هزار تا یک و نیم میلیون تومانی آنها در سال تازه می شویم، اتفاقی که کمتر کسی انتظار وقوع آن را حداقل به این زودی ها داشت.

هرچند اقدام خودروسازان در زیاد کردن قیمت محصولات خود قانونی و با مجوز شورای مسابقه بوده، با این حال این اتفاق، خلاف انتظار عموم بود و تعجب خیلی ها را برانگیخت. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، زیاد کردن تیراژ طبعا باید به کم کردن هزینه های تولید به خصوص هزینه های سربار بینجامد و در نتیجه، قیمت نهایی کالا کم کردن پیدا کرده یا تثبیت شود، با این حال خودروسازی کشور عزیزمان ایران مسیری تصویر را در این سال ها پیموده است.

در شرایطی که به طور معمول، اوج رفتن تیراژ و زیاد کردن داخلی سازی قطعات، به کم کردن هزینه های تولید و قیمت نهایی خودروها می انجامد، این اتفاق در صنعت ماشین کشور

اگر سال های 91 و 92 را که خودروسازی کشور درگیر بحران های متفاوت از جمله زیاد کردن قیمت ارز و تحریم های بین المللی و در نتیجه کم کردن شدید تیراژ شد، لحاظ نکنیم، روند تولید ماشین در کشور عزیزمان ایران طی 15 سال گذشته معمولا افزایشی بوده هست. آمارها نشان می دهند خودروسازان داخلی در سال 90 به رکورد تولید یک میلیون و 640 هزار دستگاهی رسیدند، ولی این عنوان نیز باعث نشد قیمت ماشین در کشور عزیزمان ایران روند کاهشی به خود بگیرد. در سال 93 نیز که تیراژ خودروهای داخلی به لطف توافق هسته ای و بعدها اجرایی شدن برجام، اوج رفت، باز هم مشتریان داخلی کم کردن قیمت را لمس نکردند تا ثابت شود زیاد کردن تیراژ در خودروسازی ایران، کم کردن قیمت را در پی ندارد. احتمالا اگر در این مورد از خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسیده شود، پاسخ آنها این خواهد بود که زیاد کردن تیراژ مانع زیاد گران شدن خودروهای داخلی شده است است.

به عبارت بهتر، توجیه آنها احتمالا این خواهد بود که اگر تیراژ اوج نمی رفت، خودروهای داخلی، زیاد و زیاد گران می شدند؛ بنابراین زیاد کردن تولید توانسته اثری مثبت و قابل قبول بر قیمت نهایی بگذارد. ولی آیا این توجیه، منطقی و قابل قبول است؟ آیا می توان آن را پاسخی مناسب به این پرسش دانست که «چرا زیاد کردن تیراژ در خودروسازی کشور عزیزمان ایران منجر به کم کردن هزینه های تولید و قیمت نمی شود؟» ولی جدا از اینکه اوج رفتن تیراژ نتوانسته به کم کردن قیمت خودروهای داخلی بینجامد، گویا داخلی سازی قطعات نیز آن طور که باید، بر هزینه های تولید و قیمت، اثر کاهشی نگذاشته و نمی گذارد. این عنوان به خصوص در مورد خودروهای تازه بسیار به چشم آمده و قابل لمس هست، چه آنکه داخلی سازی آنها معمولا نمی تواند مانع زیاد کردن قیمت ارزش شود. شاهد مثال این ماجرا، تندر-90 هست، خودرویی که با وجود اوج رفتن داخلی سازی آن (و البته زیاد کردن تیراژ)، مشتریان ایرانی تقریبا هیچ گاه کم کردن قیمت این محصول را لمس نکردند.

در حال حاضر نیز نگرانی زیاد کردن قیمت و بی اعتمادی عمومی به کم کردن قیمت خودروهای تازه از ناحیه زیاد کردن داخلی سازی و تیراژ، وجود دارد و می توان در این مورد، پژو 2008 را مثال زد. این محصول که نخستین ماشین پسابرجامی کشور به شمار می رود، در فاز اول با قیمتی بین 90 تا 100 میلیون تومان عرضه خواهد شد و علت این قیمت اوج را باید در داخلی سازی بسیار اندک آن جست وجو کرد. در این شرایط اگرچه انتظار می رود با زیاد کردن داخلی سازی 2008 و همچنین اوج رفتن تیراژ، قیمت این ماشین پایین بیاید، با این حال تجربه نشان داده رخ دادن چنین اتفاقی در خودروسازی کشور تقریبا غیرممکن است.

معادله معکوس در خودروسازی کشور عزیزمان ایران

اما آیا چنین اتفاقی در خودروسازی کشور عزیزمان ایران رخ می دهد و مشتریان نمی توانند کم کردن قیمت رسمی خودروهای داخلی را لمس کنند؟ در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس ماشین کشور به« دنیای اقتصاد» می گوید: شاید بتوان علت کلی این عنوان را ضعف یا نبود تولید رقابتی در صنعت ماشین کشور دانست، هرچند این عنوان خود ریشه در پرسشها مختلفی از جمله بهره وری پایین، هزینه های جاری و هزینه های سربار غیر استاندارد و همچنین تحمیل بعضی هزینه ها از خارج از بنگاه به خودروسازان دارد.

او به اشاره به اینکه یکی از دلایل مهم در این ماجرا، ضعف بهره وری در صنعت ماشین و همچنین قطعه سازی کشور هست، می افزاید: در دنیا می توان یک ماشین را به عنوان نمونه با یک نفر نیروی انسانی به تولید رساند، ولی در خودروسازی کشور عزیزمان ایران به عنوان نمونه 5 نفر جهت ساخت یک محصول نیاز است و این یعنی پایین بودن بهره وری و در نتیجه اوج رفتن هزینه های تولید و قیمت تمام شده. کریمی سنجری تاکید می کند: قطعه سازان کشور نیز بهره وری بالایی ندارند و این عنوان از ضعف تکنولوژی در خطوط تولید آنها سرچشمه می گیرد و به نوبه خود بر اوج رفتن هزینه های تولید قیمت نهایی خودروها اثر می گذارد.

در شرایطی که به طور معمول، اوج رفتن تیراژ و زیاد کردن داخلی سازی قطعات، به کم کردن هزینه های تولید و قیمت نهایی خودروها می انجامد، این اتفاق در صنعت ماشین کشور

این کارشناس ولی با اشاره به اینکه «تولید ناب» نیز در خودروسازی کشور عزیزمان ایران معنایی ندارد، می گوید: خودروسازان خارجی با رعایت اصل «تولید ناب» که بر از بین بردن هزینه های انبارداری تاکید دارد، کم کردن هزینه می دهند، ولی در صنعت ماشین کشور عزیزمان ایران اینگونه نیست. به گفته وی، طبق قاعده «تولید ناب»، قطعات موردنیاز خودروسازان سر وقت و به اصطلاح on time در اختیار خودروسازان قرار می گیرد که به نوبه خود بر کم کردن هزینه ها اثر می گذارد. کریمی ولی در نهایت تاکید می کند هزینه های زیادی به خودروسازان تحمیل می شود و چون آنها برنامه مدون و دقیقی جهت کم کردن هزینه ها ندارند، در نتیجه قیمت محصولات تولیدی حتی با زیاد کردن تیراژ و داخلی سازی نیز پایین نمی آید و حتی بالاتر هم می رود.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

معادله معکوس در خودروسازی کشور عزیزمان ایران

واژه های کلیدی: ایران | ماشین | ایرانی | خودروسازان | خودروهای داخلی | خودروسازان داخلی | قیمت خودروهای داخلی | بازار خودرو


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار